Technika - Fujifilm X-T 30

04.08.2019

Tato technická rubrika je úzce spjata s naším cestováním a tím, co si přinášíme domů kromě vzpomínek a zážitků z našich cest. A co mi přinesl nový kus techniky, pokračujte dále v této recenzi, která je spíše osobním pohledem na věc.

Na začátku blogu jsem vyrážel na cesty ověšený digitální zrcadlovkou Nikon D 90, která poskytovala snímky pro náš blog za slunečného počasí, nicméně při zhoršených světelných podmínkách již narážela na své technologické limity a nebylo možné s ní pořádně pracovat. Další významným faktorem pro změnu byla váha a rozměry, kdy po pár kilometrech si již člověk říkal, že ho docela významně bolí za krkem a foťák putoval do batohu, aby se vytáhl až bude potřeba. Samozřejmě pokud mám foťák v batohu, tak mi uteče spousta momentů, které bych jinak měl zachycené a je to velká škoda, protože právě neplánované fotky bývají, ty nejlepší a mají správnou atmosféru daného momentu. Změna byla na místě, avšak pořídit si nový foťák obnáší dost velkou finanční zátěž, se kterou jsme se vypořádali v podobě motivace za složení státních závěrečných zkoušek na vysoké škole a dva dny po jejich složení, již kráčíme do obchodu v Ostravě pro nový stroj Fujifilm X-T 30 s objektivem 18-55. Foťák je zabalený v krásné černé krabici a já jsem v sedmém nebi, protože je to první foťák, který si nesu domů přímo z obchodu úplně nový fotografický stroj a na velmi velmi dlouhou dobu, také poslední, ale o to intenzivnější zážitek to byl :-)

Rozbalení

Míříme na tzv. moderně řečeno unboxing. Vše přehledně zabaleno v jednotlivých pasážích a první nalézám pod vrstvou manuálů tělo fotoaparátu. Když ho vytáhnu z bublinkové folie, tak jsem u vytržení, vždyť to nic neváží a to pomalu doslova, nutno podotknout, že uvnitř není baterie a není nasazen objektiv, ale samotné tělo vážilo jak dvě prupisky. Následuje objektiv, který je o poznání těžší a to kvůli kovové konstrukci schované uvnitř objektivu. Vše do sebe zasadit, vložit kartu a baterku. Baterii budu ještě probírat dále.

Ovládání

První spuštění a je to, přivítala mě uvítací obrazovka s nastavením spárování s telefonem a už na displeji mám náhled pro focení. Procházím jednotlivé položky menu a zjišťuji, kde co najít. U tohoto foťáku je velmi milá přítomnost tlačítka Q přímo na těle aparátu, které mi umožňuje dostat se k hlavním položkám menu přímo bez hledání v seznamech a mohu si samozřejmě nastavit, které nastavení je pro mne to důležité.

Dále se na těle nachází tři programovatelná tlačítka, na které je možné navolit asi z 30 možností zkratek pro přímou dostupnost a nastavení dané hodnoty. Mezi nejužitečnější bych uvedl digitální vodováhu, díky které nepadá fotka doprava anebo doleva. Dále zde mám nastavenou hodnotu ISO, která je jednou ze tří prvků tvořící výslednou fotku. Tato hodnota lze zde nastavit na hodnotu automaticky dopočítávanou, ale tak aby vyhovovala mým záměrům.

Největší výhodou tohoto foťáku je joystick pro výběr ostřícího bodu nebo-li, kde bude foťák ostřit a umožňuje velmi rychlý posun po celé ploše snímače fotoaparátu. Zde opravdu Fuji v dané cenové kategorii velmi utiká konkurenci, která tento prvek dává do významně vyšších modelových řad a tím pádem také pořizovacích cen.

Mezi další odlišnou vlastnost, kterou má tento systém jiný v porovnání je elektronický hledáček. V podstatě se dá říct, že se jedná o největší téma mezi fotografy zda se jedná o potřebnou anebo naprosto zbytečnou věc. Já jsem zastáncem toho, že elektronický hledáček je krok správným směrem, který umožňuje kontrolovat výsledný snímek ještě před tím nežli dojde ke stisku spouště a odpadá kontrola na displeji po vyfocení snímku jako u zrcadlovky. Obnovovací frekvence činí 100 fps a tím pádem nedochází k nějakému trhání sledovaného obrazu anebo významné prodlevě.

Obrazová kvalita

FujiFilm osadil tento model nejnovější generací čipu s rozlišením 26 mpx, který poskytuje v rámci opravdu malého těla velmi mocnou zbraň. Když jsem si poprvé stáhnul fotky na úpravu v počítači, tak jsem narazil na skutečnost, že krabicová verze Lightroom nepodporuje tento typ avšak za pomoci konvertoru jsem přesměroval typ na podporovaný a pustil jsem se do úprav snímků. Padala mi a možná ještě teď padá brada z toho, kolik obrazové informace je možné na snímku najít a vytáhnout ať už ze světel anebo stínů. Tato vlastnost dává velkou možnost si se snímkem hrát v počítači a vytvářet vskutku krásné vzpomínkové obrázky na náš blog.

Pokud se rozhodnu že bych chtěl fotit v přítmí tak s tím fotoaparát nemá v podstatě problém a před ničím se zatím nezastavil.

Výdrž baterie

Vzhledem k menším rozměrům Fuji je zde menší baterie v porovnání s Nikonem a to o polovinu. Co to znamená? Méně snímků na jedno nabiti, záleží na tom, jak se při focení člověk chová. Pokud se používá hledáček a prohlížení fotek se neprovádí po každém snímku, není problém se dostat na 600 snímků, což je hodnota, kde se při cestách za jeden výlet málokdy dostanu. Pokud by baterie vypověděla službu je možné nabíjet foťák v terénu přímo z powerbanky pomocí USB-C. A v případě delších cest anebo potřeby snímat je po problému. 

Závěrem

FujiFilm X-T 30 má v mé výbavě pro cestování i rodinne focení a v podstatě veškeré focení své nenahraditelné místo, ať už s ohledem na rozměry a váhu anebo výsledkům, které poskytuje pro vyvolání. Jsem opravdu hrdým majitelem tohoto stroje a vždy se těším na to jakmile se nalezne příležitost vzít jej do rukou a zmáčknout spoušť.


 



Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky