#42 Dovolená na Jižní Moravě #2 - Velehrad, Kobylí, Vrbice, Bořetice

14.07.2019

Naše první cesta dalšího dne vedla z údolí, kterému panovala rozhledna Salaš do obce Velehrad, která je velmi známá díky tradičním křesťanským pochodům. My jsme však měli plán jiný a to dát si snídani, jak ve čtyř hvězdičkovém hotelu a to se nám povedlo.

Zastavili jsme na krajním parkovacím místě u silnice, co nejdále od kostela. Vydali jsme se po hrázi mezi rybníky a dále doleva okolo jednoho z rybníků na jehož druhé straně je krásný dřevěný altán přímo na vodní hladině tohoto rybníku. Vytáhli jsme vše potřebné, co jsme sebou přinesli má snídani a dali jsme se do hodování. Naše hody však nezůstaly dlouho bez povšimnutí a místní obyvatelé rybníka se k nám začali stahovat a dožadovat se něčeho dobrého také pro ně, jednalo se převážně o kačeny. Dále nás překvapila husa, která se nebála vyskočit za námi do altánu a dožadovat se přednostního krmení, Kačka se bála, že nás štípne a tak měly kačky smůlu a větší a připadla právě tomuto výběrčímu. Jakmile byla spokojená, seskočila zpátky do rybníku a když jsem se již hodlali odejít tak na lávce vedoucí na břeh se proti nám vydala dříve zmíněná husa a s doprovodem, který by asi taky něco chtěl k snědku nicméně my jsme už vše rozdali. Kačka se bála a schovala se za mě, jakmile výběrčí zjistili že by mohli být dalším chodem, tak nás nechali v klidu projít a vrátili jsme se k autu. Čekal nás přesun do vesnice Kobylí.

Tato vesnice je velmi známá pro svoje víno a nově také pro svoji rozhlednu nad vinicemi. Auto jsme nechali na parkovišti u vlakového nádraží a vydali jsme se po naučné stezce do stoupání vesnicí až do vinohradů směrem na vesnici Vrbice, která byla za kopcem. Po cestě jsme narazili na meruňky, které by ještě týden potřebovaly, ale nám to bylo jedno. Potažmo Kačka se stala sběračem a já hlídačem. Po natrhání meruněk šla cesta lépe, posilnění ovocem už jsme na horizontu kopce a díváme se na vesnici Vrbice. Tato vesnice je zajímavá svým Hobitínem, jedná se o sedmi patrovou kaskádu vinných sklípků. Každý vchod je jinak zdobený a záleží na každém, které dveře ho nejvíce zaujmou. Najdete zde, jak velmi tradiční výzdobu vstupu, tak kovářské umělecká díla.

Vesnici Vrbice opouštíme pohledem na větrný mlýn a míříme dále vinohradem na rozhlednu.

Když se blížíme k finálnímu stoupání, tak jsme překvapeni, že rozhledna je za plotem, nicméně vstupné se na ni neplatí. Po vystoupání na vrchol, máme před sebou rozhlednu nad vinohradem ve tvaru spirály, která je bezbariérová. Tato skutečnost je patrná i díky tomu, že jsme jeden vozíček předcházeli při stoupání a druhý dojel za námi, skutečně se dostali až na vrchol rozhledny. Velmi zajímavé a opravdu si architekt zaslouží uznání. Rozhledna dopřává pohled na vesnice již nám známé a to Kobylí a Vrbice, dále také pohled na Pálavu.

Po sestupu usedáme do místního podniku na oběd a následuje cesta do vesnice Bořetice. Protože jsme měli ještě časovou rezervu, tak jsme zajeli do nedalekých Velkých Pavlovic a jejich parku. Deka už leží na zemi a my na ní. Hodinku přemýšlíme a už se zvedáme a jedeme směr vinařský sklípek rodiny Pazderků. Ubytování dostáváme nejdříve nad sklípkem vlastním, ale volíme možnost přesunout se na ubytování k fotbalovému hřišti, je sice dál, za to v lepším stavu pro pobyt. Večer jsme pozváni do sklípku na řízenou degustaci, jelikož vyrážíme s předstihem, tak se touláme mezi vinnými sklípky a nevěříme svým očím, ve vesnici Bořetice je vybudovaný vlastní stát s dary od zemi pomalu z každého kontinentu jako např. Socha svobody, zeď nářků apod.

Po obhlídce již rovnou do modrobílého sklípku na degustaci. Na přivítanou dostáváme na košt meruňkovou slivovici a ořechovku. Usedáme ke stolu a po chvíli se nese chleba se škvarkovou pomazánkou, asi po dalších dvaceti minutách se dostává na grilované maso. Dále nás zve starší pán má řízenou degustaci do sklepních prostor, kde za zajímavého výkladu dostáváme deset vzorků počínaje bílým přes růžové končeje červeným těžkým vínem. Lehce přiopilý se vydáváme z útrob sklípku na ubytování. Předpověď na zítra hlásí dobře podmínky pro turistiku a nemůžeme se dočkat dalších zážitků a co že nás to čeká? Lány vinohradů a dvě rozhledny, ale o tom zase příště.