#41 Dovolená na Jižní Moravě #1 - KovoZOO a Salaš

14.07.2019

Úterní odpoledne patřilo po práci dlouhé cestě autem směrem na jih Moravy, a to přes Uherské hradiště, kde se nachází velmi netradiční ZOO a dále do vesnice Salaš.

Naše první zastavení v KovoZOO nám dopřálo příjemné překvapení v areálu REC Group. Nalezli jsme zde po zaplacení vstupného překrásnou expozici netradičních zvířátek vyrobených ze starých použitých plechů, motorových součástek a dalších věcí, které by jinak skončily na smetišti jako nepotřebné. Vyrobené modely zvířat zasahují do všech koutů světa a je zde možné nalézt, jak kohouta, tak třeba slona. Dále se zde nachází v areálu labyrint z pneumatik anebo muzeum zemědělské techniky pomocí, které se zacházelo v minulosti na polích anebo se zpracovávala úroda. Velmi milým překvapením byla nenápadná stodola, ve které je spoustu krásných veteránů a vše je stále v ceně jednoho vstupu do ZOO. S menšími dětmi se jedná o návštěvu minimálně na půl dne a je dobré s tím počítat :-) Při východu ze ZOO je možné se zadarmo dostat na krásnou loď anebo vyjít na rozhlednu ve tvaru majáku, který slouží jako výborný orientační bod ve městě a hledání ZOO.

Dále jsme pokračovali do vesnice Salaš, tato vesnice není moc významná sama o sobě, ale pozornost získává díky rozhledně nad touto vískou. Tato rozhledna je tvaru dvou sedmiček proti sobě anebo v této konstrukci je možné poznat hasák. Auto jsme nechali dole ve vesnici u obecního úřadu a vyšli jsme za západu slunce k rozhledně, cesta byla velmi krátká, až nás to překvapilo. Proti nám šli turisti nesoucí tyčky na špekáčky a to nás nabudilo, protože jsme si také nesli nahoru špekáčky. Jakmile jsme dorazili k rozhledně, tak nás přepadl úžas nad touto konstrukcí a posezením vedle ní.

Nachází se zde krytý altán i z bočních stran a uprostřed se nachází ohniště s komínem vedoucím střechou ven. Po předchozích návštěvnících ještě byly žhavé uhlíky, tím pádem jsme neměli problém s rozděláním ohně a na vnitřní konstrukcí střechy jsme dokonce objevili klacky na špekáčky, již nachystané k akci. Oheň se rozhořel a špekáčky nad ním, ani jsme se nenadáli a první dávka je před námi a my sedíme před konstrukcí krásné rozhledny. Následně jsme dali další bárku špekáčků na oheň a vyšli jsme na rozhlednu. Konstrukce byla velmi krásná i při výstupu nahoru, na vrchu rozhledny se nám naskytl výhled do údolí, kterým jsme přijížděli a náš pohled naplnil obrys vesnice Velehradu. Pár snímků a šup na ty další špekáčky, jakmile jsme vše poklidili, tak už za tmy sestupujeme k autu. Posouváme se dále za vesnici k točně autobusu, kde se chystáme na noc. Převléct do teplého oblečení, spacáky na přední sedačky a zalehnout. Kačka ještě chce zabezpečit okna dekami a už usínáme. Sice to nebylo nejpohodlnější, ale užili jsme si odpočinku, v očekávání, co na nás čeká zítra.

Ráno 4 hodiny a budík mi říká, že je čas vstávat. Rozhodl jsem se totiž pro východ slunce u rozhledny. kačka zůstává v autě a já se vydávám s čelovkou přes vesnici do již známého stoupání na rozhlednu. O půl páté už sedím na lavičce pod rozhlednou a dívám se zda to sluníčko dneska vyjde, přes ten hustý závoj mraků. Při mém hlídání oblačnosti slyším nějaké šustění, podívám se nahoru skrze konstrukci rozhledny a nahoře vidím spacák a následně ještě druhý. Sice neslyším souhlas s mým nadšením pro východ slunce, když obcházím okolo rozhledny nicméně odbíjí pátá a sluníčko začíná pomalu kreslit v krajině na protější straně údolí, kolem šesté to přichází sluníčko se opírá do konstrukce rozhledny a já jen žasnu a mačkám spoušť fotoaparátu, jak zběsilý.

Po nabažení všech těch pohledů a zážitku, sestupuji okolo půl sedmé zpátky do vesnice, kde se stavuji do místního obchodu. Čekal jsem nějakou vesnickou prodejnu se starší paní, ale byl jsem překvapen vietnamská samoobsluha. Koupil jsem vodu koblížky a jdu k autu. Kačka ještě spí, tak ji budím. Po sbalení věcí zpátky do obalů, pokračujeme prosluněným údolím do Velehradu na snídani, ale o tom příště :-)