#36 Kutná hora a Pardubice

09.05.2019

Sváteční slunečný den jsme si nemohli nechat ujít a již v Úterý jsme lamentovali nad tím, kde se vydáme. Kačka dostala volnou ruku ve výběru lokality a volba padla na Kutnou horu. Co jsme zde viděli a jak jsme se měli? Přidej se k nám :-)

Naše cesta ráno vedla na hlavní vlakové nádraží v Hranicích, ano vydali jsme se na tento výlet vlakem. Díky nasbíraným bodům Kačky jsme dostali možnost se velmi levně pohybovat po celém území ČR a myslím, že jsme si to moc užili. Vlak jel na čas a v Kolíně nás čekal přestup na Kutnou horu. Nádražní budova je zrovna v rekonstrukci a není možné něco sehnat k jídlu což jsme vyřešili návštěvou večerky přes cestu, kde se na nějaký svátek nehrálo a dobrali jsme zásoby.

Další vlakové spojení nás přivedlo již na Kutná hora hl. n., odkud jsme se ještě posunuli osobákem na Kutná hora město. Toto je dobrý tip pro ty z Vás, co jako my pojedete vlakem. Dostanete se rychleji do historického centra, kde naleznete chrám Svaté Barbory a předběhnete turisty, kteří vystoupili na hlavním nádraží a šli dále po svých.

K chrámu jsme přicházeli podél Jezuitského kláštera, kdy se nám postupně objevoval chrám. Vstupenky do chrámu lze zakoupit při vstupu do chrámu a nabízí se zde i zlevněná troj vstupenka, kterou jsme využili. Při vstupu jsme dostali povídání k jednotlivým zákoutím chrámu a prošli jsme si jak podlaží, tak jsme vystoupali na ochoz odkud jsme měli možnost obdivovat dřevěné sochy na varhanách, které je považovali ze spodu za zlaté.

Po opuštění chrámu jsme si udělali pár fotek a šli jsme se podívat do pár metrů vzdálených prostor Kaple Božího těla. Tato kaple sloužila kdysi jako odpor sedláků k honosnosti chrámu. V dnešní době lze nalezneme pouze torzo kaple, ale cena vstupu je zdarma, pokud jdete z chrámu, tak proč ne :)

Odtud naše kroky míří k Vlašskému dvoru, který se nachází v blízkosti kostela Sv. Jakuba. Zde je možnost komentované prohlídky, která nás seznámila s mincovnictvím v Kutné hoře a historií ražby mincí. Dále jsme navštívili reprezentační prostory audienční komory a kaple.

Po prohlídce následovala rychlá svačina a jdeme směrem z kopce na další dvě památky z naší troj kombinační vstupenky. Zamířili jsme směrem k nádraží odkud jsme vyráželi a jelikož nejel žádný spoj, který by nás přiblížil, tak jsme se rozhodli pro pěší variantu podél trati po červené turistické značce. Zde jsme se vyhli ruchu města a podél řeky, jsme po chvíli již viděli Kostel Nanebevzetí Panny Marie a sv. Jana Křtitele.

Kostel je naprosto odlišný od chrámu sv. Barbory ať co se týká výzdoby anebo celé architektury. U vstupu opět dostáváme průvodce v psané podobě a jdeme do vnitra kostela. Po točitých schodech je možné se dostat také na balkón odkud je vidět celá honosnost stavby.

Poslední zastávkou naší vstupenky je kostnice, schovaná v malém kostele Všech Svatých. Expozice působí děsivě a jedná se asi o největší turistickou atrakci z celé Kutné hory. Nám to až tak nepřišlo a moc času jsme zde nestrávili i vzhledem k vysoké koncentraci lidí. Hned při východu z kostela jsme narazili na kavárnu, kde jsme si dali kafe a šupali jsme na vlak.

Vlak nás dopravil do Pardubic, kde jsme se těšili na Slavnosti perníku pořádané v prostorách zámku. Vydali jsme se z hlavního nádraží přes pěší zónu a byli překvapeni kolik lidí jsme potkali venku. V zámeckém areálu bylo i přes pozdní hodinu živo. Shlédli jsme taneční kreace místního klubu, žongléře a divadlo pro děti. Následovala návštěva expozice východočeského muzea, kde v moderní instalaci byly zpracovány významné historické události města, vykopávky anebo výstava uměleckého zpracování skla českými skláři.

Ze zámku jsme se šli podívat na centrální Pernštejnské náměstí a odtud jsme se podívali na náš časový plán a zjistili jsme, že vlak nám za chvíli pojede z nádraží domů, abychom nemuseli hodinu čekat. Šlápli jsme do kroku a dorazili akorát.

Pak nás již vlak vezl až do Hranic. Nevěřil jsem, kolik věcí je možné vidět za jeden den, ale pokud má člověk dobrý plán a parťáka, tak se dá vše zvládnout :)